vrijdag 14 april 2017

De schatten van je schatten, manel prints sponsor MOMM for the win

In deze blog stel ik jullie Manel Prints voor, één van onze sponsors van de MOMM for the win contest.





















Een prijs die ik zelf erg mooi vind, het raakt me zelfs een beetje.
Tekenen is immers een manier van communiceren.
Goed gezind geel of donker droef...je kan er je gevoel in kwijt!
Lees even samen met me mee xxx


Eén van de dingen die ik me als kind goed herinner is de grote tekendoos van mijn papa. Wanneer ik de slotjes van de zwarte houten kist opende en het deksel omhoog tilde, verschenen er twee etages glimmende kleurpotloden. Netjes gesorteerd volgens tint, keurig en vlijmscherp geslepen. Een regenboog van geluk. Achteraan in de doos ook een fijn penseeltje dat de kleuren in elkaar liet vloeien. Een kleurpotlodendoos vol magie was dat.

Tekenen is er altijd al geweest, als kind leerde ik de kneepjes van papa.
'Ons Eefke die moet maar iets zien en ze kan het', je kan je niet voorstellen wat dat doet om zoiets als kind te horen. Het geeft je vleugels.

Vaak ging ik 's avonds laat aan de eettafel zitten met een groot wit vel papier, ergens in het midden van de route 'zetel-koffiemachine'. Wanneer papa me passeerde en ik hem over mijn schouder voelde kijken kon ik me zo zijn glimlach voorstellen. Ik schaduwde nog wat beter en tekende met wat extra flair. Het gevoel van erkenning maakte de tekening nog schoner.

Jaren later is de tekendoos er nog steeds, de potloden wat korter dan voorheen, de punten zo scherp als weleer. Eulalie is er op haar beurt net zo door gefascineerd als ik zovele jaren terug.













Sinds het eerste leerjaar volgt ze tekenacademie aan het SLAC. Ik kan dat alleen maar toejuichen en zij gaat na vier jaar nog steeds met evenveel goesting.












Ik moet zeggen dat ik mezelf als tekenjuf al vaak heb laten inspireren door de opdrachten, uitdagingen en technieken die de juf uit haar hoed toverde. Chapeau!





 





















Eula's mooiste tekeningen van 6 tot 10 jaar zijn keurig bewaard in een grote tekenmap. Maar ik gooide jammer genoeg ook wat weg. Wat daarvoor getekend werd heb ik niet meer want in de kleuterklas word je overladen met honderden mooie en schattige werkjes. Zoveel creativiteit dat het niet meer in een doosje past.

Je hoeft ze echt niet allemaal te bewaren! Haal er de mooiste uit en stop ze in een lijstje. 

Erg leuk om de schatten van je schat te vereeuwigen is het WYOB kids project van Manel prints.


















'Textielontwerpster Olu Vandenbussche uit Gent richtte haar ontwerpstudio Manel begin 2015 op met als doel alternatieven aan te reiken voor 'fast fashion' (wegwerpmode).
Haar alternatieven bestaan uit workshops rond digitaal textielontwerpen en projecten waarin wordt gewerkt volgens de filosofie van Slow Design. In Slow Design zijn zaken als lokale productie, duurzame grondstoffen en co-creatie belangrijk. Digitale druk is ecologischer als andere printmethodes omdat er tot 95% minder water en ook veel minder materiaal, energie en grondstoffen worden verbruikt. De workshops zijn zowel voor professionelen als particulieren en er is ook een aanbod voor kinderen. Alle workshops zijn terug te vinden via https://www.manelprints.com/events

WYOB Kids is een duurzaam stylingconcept voor kinderen waarbij op basis van hun tekeningen, lievelingsverhaal, hobby, verzameling... een unieke print wordt ontworpen. Die collectie kan dan naar verschillende mode- of interieurtoepassingen worden vertaald en wordt op ecologische wijze gedrukt op stof. 

DINOS & TOOLS is een voorbeeld van WYOB Kids waarbij Olu zich liet inspireren door het lievelingsspeelgoed van een 4-jarige: zijn dinoverzameling en gereedschapskist. 




Meer hierover lees je op de site van Manel prints.


Manel prints is één van onze gulle sponsors van de MOMM for the win contest. Olu schenkt een prijs waarbij de winnaar een tekening van zijn/haar kind mag opsturen die ze voor hen omzet naar een textielprint + er een gratis proefdruk (A4) van schenkt. 



Je kan je nog inschrijven voor de wedstrijd tot eind april. De foto van je naaisels kunnen worden ingezonden tot eind mei!


Vergeet ook de instagram wedstrijd niet! Hieraan kan je los van de naaiwedstrijd deelnemen. 

Maak een mooie flatlay met het boek en plaats deze op instagram met de #mommforthewin en #matchingoutfitsmatchingminds



Meer info vind je op onze website www.eulalacestchic.com

En oh ja...ieder kind heeft zijn talenten! 
Op het oudercontact van Cisse, bij de start van het eerste leerjaar, werden we verwelkomd door een klas zelfportretten.
Eentje viel me op omwille van zijn grote 'daar is nog werk aan' gehalte :) 
Ze was in vette, scheve letters ondertekend met de naam CiSSe.

Cisse heeft een waaier aan andere talenten, het is aan ons om te zorgen dat zijn vleugels groeien en zijn oogjes blinken! Wat ben je knap in zoveel dingen, man!


2 opmerkingen:

  1. oooooh wat gaaf!! En wat een mooie tekeningen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Amai Eulalie heeft duidelijke de creatieve genen geëerfd!! En Cisse wordt een voetballer of een golfer hè!

    BeantwoordenVerwijderen