woensdag 5 april 2017

Een achterstevoren small things sweater/not another V-shirt

In een hooiberg van stofjes valt mijn oog meestal op iets dat me weet te boeien. Een stofje op deze manier was ik nog nooit tegen gekomen.






















Voor iemand die van snelle projectjes houdt lijkt dit me een zegen, want deze stof heeft iets speciaals! Het is een fijn gebreide stof om een trui mee te maken. Onderaan is de boord reeds afgewerkt, in rib gebreid zoals de onderboord van een gekocht truitje.




In combinatie met de small things sweater uit mijn boek Matching outfits - matching minds kan dit een mega snel projectje worden! Voorpand, rugpand, mouwen...hup! Ik kreeg alles gefixt met twee paneeltjes stof. Het enige wat nog rest qua afwerking is de hals.

Om niet steeds in dezelfde sweater rond te lopen en toch zoveel mogelijk uit 1 patroon te halen probeer ik telkens een andere wending aan het patroon te geven.

Ik tekende het voorpand met de gewone ronde halsuitsnijding. Het rugpand, hetwelke nagenoeg gelijk is aan het voorpand, kreeg de uitsnijding van de V-hals.
De hals werkte ik af met het patroondeel van de schuine halsboord zoals die in het boek staat, ongeacht dat de halsuitsnijding nu eigenlijk wat groter is.
















De halsboord teken je oorspronkelijk tegen stofvouw. Hiervoor had ik net te weinig stof. Normaal gesproken teken ik dan aan middenrug wat extra naadwaarde en stik ik daar een naadje. Omdat ik alles nu omdraai en het naadje dan aan het voorpand zou zitten, besliste ik om de halsboord in drie delen te maken en aan de schoudernaden extra naadwaarde te voorzien.
















In het boek vertel ik om eerst de lange kanten van de halsboord te stikken en nadien pas de eindjes. Dat lukt prima maar dwars als ik ben zocht ik toch nog naar een eenvoudigere oplossing.
















Ik speld de naadwaarde van de eindjes mooi op elkaar. Hoekje op hoekje. Door een speldje doorheen de hoekjes te prikken kan je controleren of ze mooi op elkaar vallen.





Dit stikte ik reeds vast. Nadien speld ik de eindjes mooi tegen de gemerkte naadwaarde van de trui en stik perfect tussen de gemerkte hoekjes.
Dan knip ik de hoekjes in zodat de stof wat beter meegeeft. Ik speld de rest van de halsboord op zijn plaats en stik deze rond.


Perfect voor een dagje zachte tinten...
















Op het werk zijn er altijd van die flauwe plezante collega's met een snor, al dan niet man of vrouw.
Je hoort hen al komen: 'je draagt je trui achterste voren meiske!'
















Om hen wel degelijk te bewijzen dat deze trui met opzet zo hoort te zijn, naaide ik een borstzakje op het voorpand. Hupla, zijn die even van hun melk! Gedaan met dat geleuter! Wat moeten ze hier nu weer van denken!

 



Stof op zolder is één van onze gulle sponsors van de MOMM for the win contest.















Je kan je nog inschrijven tot eind april. De foto van je naaisels kunnen worden ingezonden tot eind mei! Tijd zat dus!

Vergeet ook de instagram wedstrijd niet! Maak een mooie flatlag met het boek en plaats deze op instagram met de #mommforthewin en #matchingoutfitsmatchingminds

Meer info vind je op onze website www.eulalacestchic.com


PS: Ik heb zeker niets tegen mensen met snorren!

5 opmerkingen: